Зміни, що відбуваються в навколишньому світі, вносять істотні зміни в усі сфери життя людини. На тлі цього видозмінюються і підходи до створення інтер'єрних рішень. Про те, як трансформуються переваги українських споживачів і наскільки допомагає Інтернет в роботі, розповів дизайнер-архітектор Андрій Данчевський.
Якою мірою зараз затребувані послуги дизайну інтер'єрів і які основні тренди?
Вважаю, можна відзначити два основних критерії, які в цей час впливають на дизайн. З одного боку - це наростаючий інфопотік, який оточує споживача і направляє його в сторону сучасних трендів. З іншого боку - клієнт слідує за своїми потребами: зручністю, функціональністю, красою. Також тенденцією часу стає поступове стирання кордонів стилів, люди перестають боятися складних поєднань жорсткого мінімалізму та автентики різьблених меблів. Так народжується і набирає популярність стиль Ф'южн, а також той самий Casual, який необхідний душі замовника для вираження себе в інтер'єрі. Однак у всіх випадках для задоволення потреб і запитів до дизайну без концептуальної та проєктної роботи фахівця не обійтися.
Які основні запити українських клієнтів?
Мені дуже подобається різноманітність запитів українських клієнтів. Ми з цікавістю спостерігаємо, як на культуру Заходу, так і Сходу. Приміряємо на себе скандинавські принципи достатності або навпаки, йдемо в лиск розкоші. Додаємо у свою повсякденність яскравих фарб і «спецій» південних країн. Дуже здорово, що не тільки в секторі туризму, а і в приватних інтер'єрах з'являється українське Етно. Зараз безліч українських дизайнерів пропонують меблі та обладнання в етнічній стилістиці - це черговий виток розвитку вітчизняного виробника.
Безперечно, замовник в першу чергу шукає якість послуг, що надаються, і ринок здорової конкуренції сприяє цьому. Все залежить від потреб клієнта: хтось бажає отримати тільки візуалізації та концепт інтер'єру, розраховуючи, що зможе його реалізувати самостійно. Інші навпаки, спробувавши «на смак» не одну будівництво, розуміють, що потрібен не тільки дизайн-проєкт, а й авторський нагляд.
Чи є у вас приклади робіт з оформлення шоу-румів, холів, лобі та зон загального користування у забудовників? Якщо так, які основні напрямки дизайну інтер'єрів в цей час найбільш затребувані?
В цей момент основний мій фокус зміщений в сторону приватного інтер'єру, хоча знайти у своєму портфоліо дизайн-проєкти громадських зон я без проблем теж зможу. Серед них - бізнес-центри, готелі та ТРЦ, якими я займався ще до кризового періоду. Проте деякі з них не втрачають свою авторську актуальність і донині.
Якщо говорити про напрямки в розробці як громадського, так і приватного інтер'єру основною тенденцією є екологічність. І тут мова йде не тільки про екологічність ресурсів, але і про екологічність відношення до архітектури, історії, спадщини. Провідні європейські та українські дизайнери вміють цінувати вихідні дані й своїм пером лише підкреслюють і доповнюють загальний концепт, зміцнюючи симбіоз архітектури та інтер'єру.
Наскільки затребуваний комплексний підхід в дизайні будинків і квартир? І як часто крім оформлення стін, замовники хочуть врахувати меблі та предмети інтер'єру?
Насправді кожен дизайн-проєкт буквально «дихає» комплексним підходом. В принципі, без такого не можливе життя проєкту під назвою «новий дім», «квартира» або «офіс».
Наприклад, в моїй практиці це відбувається чи не в кожному випадку. Найчастіше, замовник настільки сильно закохується в візуалізацію, що вважає за необхідне знайти той же диван, ліжко або світильник, який там зображений. Тому вже на етапі планування (першого креслення на будівництві) враховуються габаритні розміри вихідних предметів інтер'єру, сантехніки. Після, на основі планування, розробляються інші частини проєкту - інженерні системи. Тим самим весь проєкт перетворюється в одну загальну екосистему, в якій кожна частина залежить від іншої. Як не крути, дизайн проєкт - це виключно комплексна робота.
Наприклад, замовник хоче отримати зручну кухню, яка буде вміщати в себе шафи, техніку та обладнання. А в шафах використовується сучасна фурнітура, техніка вимагає правильного підключення. Тому все обладнання повинно бути взаємопов'язане та упаковано в красиву етикетку дизайну та ергономіки. Суть проєкту якраз і полягає в збиранні цього загального гармонійного пазла.
Де і як ви підбираєте предмети інтер'єру для своїх замовників? Як часто для цього ви користуєтеся пошуком в Інтернеті? Наскільки це зручно для вас?
Початковий вибір обладнання, безумовно, проходить в інтернеті. Це здорово економить масу часу і є основним інструментом на цьому етапі. Пандемія, до речі, стала для багатьох людей каталізатором в наданні та отриманні послуг через мережу. Схоже ми навіть отримуємо від цього задоволення - практично все можна зробити, не виходячи з дому. Так чому б цим не скористатися?
Але вже на етапах комплектації, коли область пошуку звужується до конкретних постачальників, тоді з'являється необхідність подивитися на обладнання наживо. У цей момент в магазині або на виробництві вже фінально вибирається оздоблювальний матеріал, колір і комплектність.
Наскільки затребуваний комплексний підхід в дизайні будинків і квартир? І як часто крім оформлення стін, замовники хочуть врахувати меблі та предмети інтер'єру?
Насправді кожен дизайн-проєкт буквально «дихає» комплексним підходом. В принципі, без такого не можливе життя проєкту під назвою «новий дім», «квартира» або «офіс».
Наприклад, в моїй практиці це відбувається чи не в кожному випадку. Найчастіше, замовник настільки сильно закохується в візуалізацію, що вважає за необхідне знайти той же диван, ліжко або світильник, який там зображений. Тому вже на етапі планування (першого креслення на будівництві) враховуються габаритні розміри вихідних предметів інтер'єру, сантехніки. Після, на основі планування, розробляються інші частини проєкту - інженерні системи. Тим самим весь проєкт перетворюється в одну загальну екосистему, в якій кожна частина залежить від іншої. Як не крути, дизайн проєкт - це виключно комплексна робота.
Наприклад, замовник хоче отримати зручну кухню, яка буде вміщати в себе шафи, техніку та обладнання. А в шафах використовується сучасна фурнітура, техніка вимагає правильного підключення. Тому все обладнання повинно бути взаємопов'язане й упаковано в красиву етикетку дизайну та ергономіки. Суть проєкту якраз і полягає в збиранні цього загального гармонійного пазла.
Як ви оцінюєте рівень розвитку представленості послуг українських дизайнерів в Інтернеті?
Зараз безліч студій і соло дизайнерів мають свої сторінки в соцмережах або сайти. При зацікавленості з боку клієнта, стрічка новин досить точно може сама підбирати потрібну стилістику і знайомити з нововведеннями у сфері дизайну. Крім того, регулярно проходять тематичні виставки, які висвітлюються в соцмережах. Але, якщо говорити про якийсь загальний портал архітектури та дизайну, на цей момент я такого не знаю. Вважаю, створення такого ресурсу може стати новим етапом розвитку ринку дизайну. А головне - такий портал буде дуже цікавим і змістовним і для споживача.
Які переваги для вас і замовників дає Мережа? У чому ви бачите ідеальну синергію Інтернету і роботи дизайнера?
На мій погляд, головне завдання Мережі - зв'язати клієнта і виконавця. При цьому важливо зробити цей зв'язок кращою з точки зору зручності користування. В принципі інтернет сильно оптимізує роботу. Але у зв'язку з цим є побажання до виробників щодо створення ними якісних 3d-моделей своєї продукції. Річ у тому, що дизайнери в постійному пошуку таких моделей і вкрай зручно, коли потрібна модель вже є в мережі. А далі як я і говорив, замовник, закохуючись в візуалізацію, хоче придбати саме те, що бачить на ній.
Якщо говорити в загальному, чим більше будуть розвинені подібні інструменти, тим краще, від цього однозначно виграють обидві сторони.
Дайте вашу оцінку нового сайту ТЦ «Аракс» у вигляді маркет-плейса, на якому крім всього асортименту товарів будуть представлені та послуги дизайнерів?
Це прекрасна ініціатива! Можливо саме на Araks.ua будуть об'єднані в зручному для всіх форматі ринок матеріалів і устаткування з одного боку, а також дизайнерів і замовників - з іншого. Причому для дизайнерів новий сайт не тільки майданчиком для продажів власних послуг, але і місцем обміну знаннями. Іншими словами - це буде «інституція дизайну», в котрій відразу є матеріальна складова. Тобто клієнт отримає не тільки кубики Лего, а відразу правильно зібраний конструктор.